Napi tevékenységeink

Napi tevékenységeink az alábbi szolgáltatás elemekbõl tevõdnek össze:

 

Gondozási feladatok:

A gyermekek segítése nagyon fontos feladatunk, hogy megismerkedjenek az alapvetõ higiéniai, testápolási teendõkkel, a tisztálkodáshoz szükséges eszközökkel: segítséggel mossanak kezet, használják törölközõjüket és ismerjék a papírzsebkendõ használatát. Elegendõ idõt biztosítunk az önálló öltözködéshez. Fontosnak tartjuk, hogy megismerjék a kulturált étkezés szokásait, szabályait és helyesen használják az étkezéshez szükséges tárgyakat (evõeszköz, pohár, szalvéta). Bátorítjuk õket az önálló étkezésre, segítjük a próbálkozásaikat.

 

Játéktevékenységek:

A játék a csecsemõk és kisgyermekek számára örömet nyújtó tevékenység. Játékaiban szívesen játssza el azokat a pillanatokat, melyek jó érzéssel töltötték el. Motivációja belülrõl fakadó, spontán érdeklõdés: a kíváncsiság készteti a gyermeket a játékra, a tevékenységre, a kutatásra. Ezáltal a valóság felfedezése, megismerése a játékon keresztül lehetséges és hatással van a gyermekek értelmi képességeinek fejlõdésére. A játéknak a kreatív személyiség fejlesztésében értékes mozzanatai, pl. a szerepjáték, bábozás, amelyek lehetõséget adnak a magatartásmódok rugalmas átalakítására. A játékban válnak közelivé és elfogadhatóvá a viselkedési szabályok, kialakulnak, illetve fejlõdnek a gyerekek közötti társas kapcsolatok. Hagyunk elegendõ idõt a szabad, kötetlen játékra, önmaga lehetõségeinek, felfedezésére. Teret adunk az önálló próbálkozásoknak, bíztatjuk a kezdeményezéseket.

 

Irodalmi nevelés, mese, vers:

A dajkarímek az altató, hintáztató, járni tanító, ujjkiszámoló, állathívogató, hangutánzó népi mondókák az egy-három éves kisgyereket megismertetik testrészeivel, az élet nélkülözhetetlen mûveleteivel és segítik a közvetlen, majd a távolabbi környezet felfedezését is. Napi tevékenységeink keretében minden nap alkalom nyílik a mesélésre, mondókázásra, verselésre.

 

Zenei nevelés:

Célja, hogy a gyermek zenei érdeklõdését felkeltse, érzékennyé tegye a környezet hangjai iránt, és az énekes játékkal érzelmeit gazdagítsa. Mintát adjon az önkéntes utánzásra, spontán dúdolgatásra, énekelgetésre, az énekhez tartozó játékmozdulatokkal összerendezett mozgásra késztesse a gyermeket és fejlessze ritmusérzékét, így nyitottabbak lesznek a környezet zörejeinek és zenei hangjainak érzékelésére. Az éneklés a gyerekekre kedvezõen hat, nyugalmat és örömöt ad. Az énekes foglalkozásnak nincs külön szervezett ideje, a nap folyamán többször is megjelenik, mindig játékos mozgással. A többszöri, rövid énekelgetés addig hatásos, amíg a gyereket érdekli. A családi napköziben dolgozó minden hölgy rendelkezik zenei ismeretekkel, Dóra és Petra furulyán játszik, Boglárka  a néptánc iránt érdeklõdõ piciket vezeti majd be játékos foglalkozásokkal a ritmusra történõ mozgás világába, Renáta pedig gitáron kíséri a zenei foglalkozásokat.

 

Vizuális nevelés, vizuális tevékenységek:

A vizuális nevelés összetett, sokszínû nevelési folyamat. Magában foglalja a rajzolást, festést, gyurmázást. Egyik legfontosabb feladatunk e nevelés terén, hogy felkeltsük a gyerekek érdeklõdését a különbözõ anyagok, formák és színek iránt. Fontos, hogy kipróbálhassák, milyen festeni ecsettel vagy az ujjukkal, rajzolhatnak a homokban pálcával vagy betonra rajzkrétával.

 

A környezet megismerésére nevelés:

A környezettel való ismerkedés a nevelés egészében érvényesülõ folyamat. A környezet megismerése, elõsegíti, hogy a gyerekek maguk fedezhessék fel a környezetük tárgyait, jelenségeit. Továbbá lehetõséget ad minél több érzékszervvel való tapasztalásra. Fontos, hogy örömmel fedezzék fel a természet szépségeit (pl. egy színes pillangó, vagy egy szép õszi falevél). Fontos, hogy beszélgessünk a gyerekekkel, családról, évszakokról, a testünkrõl, állatokról, növényekrõl, gyümölcsökrõl, színekrõl, jármûvekrõl és minden olyanról, ami megjelenik a hétköznapjaikban, a valós környezetükben. A természet megismerésére, megtapasztalására legideálisabb egy, a közeli kiserdõben tett rövid séta, melynek rendszerességével a közlekedés szabályaival való megismerkedést is el tudnák sajátítani a gyerekek.

 

Matematika:

A matematikai nevelésnek meghatározó a szerepe a gyerekek képességeinek fejlesztésében, elsõsorban az érzékelés, észlelés, megfigyelés területén. Feladatunk, hogy játékos módon ismertessük meg a kicsiket a számok világával (pl. kiszámolóval, vagy az ujjainkkal kapcsolatos számolós mondókával).

 

Testnevelés, mozgás:

A másfél- három éves korú gyermekek életében az egyik legfontosabb dolog a mozgás. Igyekszünk minden lehetõséget kihasználni arra, hogy a gyerekek a szabad levegõn mozoghassanak, futkározhassanak. A mozgás fejleszti a testi erõt, gyorsaságot, állóképességet. Ez a játékos mozgás – ami legtöbbször zenére történik - a gyerekek számára az aktív pihenés egy formája.

 

Anyanyelvi, idegen nyelv

Fontosnak tartjuk az anyanyelvi nevelést, a helyes magyar beszéd elsajátítását – ezt szép beszéddel, helyes artikulációval, mondókákkal, versekkel, dalokkal segítjük. De ugyanilyen fontosnak tarjuk a korai idegen nyelvi ismerkedést, ezért a német nyelvet magas szinten bíró kollégáink irányított nyelvi foglalkozásokkal ismeretik a gyermekekkel a német nyelvet. A gyermek ezen idõszaka, a kisgyermekkor a legideálisabb mindenféle új ismeret bevezetésére. Ilyen az idegen nyelv tanulása is, ahol a gyerekek az új hangok képzésének formájával ismerkedhet játékos, mozgásos, zenés formában. Ausztria közelsége miatt nagy az igény a szülõk részérõl is a német nyelv minél hamarabbi megismertetésére. A német nyelvvel Wünsch Annamária ismerteti a gyermekeket. Annamária magas szinten beszél németül, így szinte anyanyelvi környezetet teremt. A napi rutin tevékenységeket fogjuk megismertetni német nyelven, a gyerekek érdeklõdési szintjéhez igazodva, napi 20-30 percben.

Az angol nyelvvel külsõs angol pedagógus ismerteti a gyerekeket, játékos foglalkozások keretében.

 

Étkezés

Az étkezést a helyi gyermekétkeztetõ céggel szerzõdve oldjuk meg: a kisétkeztetéseket mi készítjük el (reggeli, tízórai, uzsonna), az ebédet hozatjuk. Az étkezésnél szem elõtt tartjuk a Módszertani Útmutató leírásait.

 

Hagyományok ápolása

A családi napközinkben kiemelt fontossággal bír a hagyományok ápolása. Minden neves ünnepet megtartunk ezzel is segítve a gyermekek idõbeli orientációját, identitásfejlõdését (farsang, húsvét, anyák napja, gyermeknap, mikulás, karácsony).